Klantenservice
0
Sluiten

Categorieën

Filters
    Team Blessurehoek - Maandag 15 Januari 2021

    Wat is de beste slaaphouding voor je rug en nek?

    Het is belangrijk dat men een goede slaaphouding heeft. Een verkeerde slaaphouding kan namelijk voor klachten in de rug en de nek zorgen. Door een goede slaaphouding aan te leren kunnen klachten worden voorkomen.

    Er zijn veel verschillende soorten slaaphoudingen. Om rug- en nekklachten echter te voorkomen, moet de wervelkolom in een neutrale positie liggen. Op deze manier worden de rug en nek zo min mogelijk belast. Het is natuurlijk niet mogelijk om je slaappositie tijdens het slapen te bepalen. Wel kun je jezelf aanleren hoe je je slaap met een goede houding kunt starten. 

     

    Soorten slaaphoudingen

    Over het algemeen zijn er drie soorten slaaphoudingen: de rug-, zij- en buikligging. De meerderheid slaapt op hun zij. Alle drie de houdingen hebben voor- en nadelen. Deze zullen hieronder worden besproken.

     

    • Zijligging:

    Wanneer iemand het liefst op zijn zij ligt, heeft dit zijn voordelen. Op je zij slapen is goed voor je onderrug, slaapapneu en stress. Daarnaast vermindert het ook de kans op maagzuur. Het nadeel van de zijligging is dat je last kan krijgen van de nek en schouders, omdat hier druk op kan komen te staan. Goede ondersteuning van het kussen en matras kunnen hierbij helpen.

     

    • Rugligging:

    Slaapt iemand liever op zijn rug, dan biedt dit het lichaam de beste ondersteuning. Het gewicht is goed verdeeld en de rug staat in een natuurlijke positie. Bovendien voorkomt slapen op je rug rimpels, omdat de huid de hele nacht kan ademen. Het nadeel van slapen op je rug is snurken en slaapapneu. Dit wordt veroorzaakt doordat de tong bij deze slaaphouding terugzakt en de luchtpijp gedeeltelijk afsluit.

     

    • Buikligging:

    Er zijn niet veel mensen die het liefste op hun buik slapen. Het voordeel van de buikligging is dat het snurken tegen gaat. Voor de rest heeft het alleen maar nadelen. Dit is dan ook de slechtste slaaphouding. De wervelkolom wordt zwaarbelast, waardoor hoofdpijn en nekpijn ontstaan. Daarnaast kan men last krijgen van zenuwpijn en gevoelloze handen. Het wordt dan ook afgeraden om op de buik te slapen!

     

    Zorg voor een goede matras en kussen ter ondersteuning

    Niet alleen het aanleren van een goede slaaphouding is van belang, je moet ook beschikken over een goed matras en kussen. Een goede slaaphouding begint bij een matras die voldoende ondersteuning biedt. Ten eerste zorgt een goede matras ervoor dat de tussenwervelschijven 's nachts kunnen ontlasten. Daarnaast ontspannen de rugspieren ook beter. Controleer de hardheid en de vulling van je matras. Een te hard of een te zacht matras zijn niet goed voor de wervelkolom. 

    Zorg voor een goed slaaphouding

    Je hebt ook voldoende ondersteuning aan de nekwervels nodig. Hiervoor heb je een kussen nodig die ervoor zorgt dat het hoofd in een zo neutraal mogelijke positie ligt. Wanneer je last hebt van een stijve nek, is de oorzaak meestal het kussen. Het kussen kan bijvoorbeeld te dun of te dik zijn, waardoor de nekspieren kunnen verrekken bij het opstaan. We raden je dan ook aan om een kussen te gebruiken dat goed aansluit op je lichaamsvorm.

     

    Wat heeft Blessurehoek jou te bieden?

    Bij Blessurehoek kun je kiezen uit verschillende soorten kussens. Deze kussens zorgen voor een goede ondersteuning gedurende de nacht.

    Bekijk het kussen assortiment hier

    Lees andere blogs hier

    Tips en meer over blessurebehandeling

    Recente artikelen

    Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »